La seguretat de l’aeroport detrau personal als
parcs de bombers que han de doanr servei a tota la població.
Igual és necessari buscar un acord entre les administracions
implicades, per solucionar la situació creada per la destinació de bombers a
l’aeroport.
El Consorci Provincial de Bombers ( participat per la
Diputació, administració autonòmica i ajuntaments) ha signat amb l’empresa gestora de l’aeroport
de Castelló, LAVALIN (SNC-LAvalin Aeropuerto de Castelló SAU) un conveni de
prestació de serveis en data 5 de setembre de 2014.
Anteriorment a la signatura d’aquest conveni, ja des d’abril de 2014, el consorci
donava servei a l’aeroport, per tota la normativa aeronàutica de l’ OACI que
obligava a la presència de bombers en les instal·lacions per totes les gestions
realitzades.
A pesar d’aquestes noves obligacions dels bombers, que afectarien a tres
dels quatre parcs de la demarcació provincial ( Orpesa, Benicarló i Nules,
deixant fora al de Segorbe), en cap cas s’ha incrementat la plantilla de
professionals, fet que repercuteix necessariament en els propis treballadors i
la prestació del servei públic que han de donar.
Així, des d’abril de 2014, 8
bombers dels tres parcs afectats, havien de donar servei a l’aeroport, després
d’haver rebut els preceptius cursos de formació pràctica i teòrica en Astúries al
“Centro de formación Jovellanos”. Aquests
8 bombers, necessàriament eren trets
dels torns, guàrdies i lliurances de la plantilla existent. “Al centre
Jovellanos van anar 8 bombers i 2 comandaments”.
En el cas del parc de bombers de Nules i Benicarló, la dotació normal seria
10 bombers de guàrdia en cada torn ( i 6
bombers en el cas d’Orpesa i Segorbe). En total, la plantilla de bombers entre
tots els parcs serien d’uns 50 en cada cas en els grans ( Benicarló i Nules ) i
uns 30 en Segorbe i Orpesa.
Ara, 30 bombers més dels
tres parcs afectats han rebut formació teòrica i pràctica per poder prestar
servei a l’aeroport, i el conveni signat
estableix que en una primera fase es donarà un servei de 4 bombers i un cap de
dotació, durant cinc dies a la setmana i 8 hores al dia, en la segona fase es
concretarà d’acord amb els vols que es realitzen.
Aquest trasllat de bombers
a l’aeroport, deixa als parcs afectats en serveis mínim ( dels 10 recomanables
en els dos parcs grans, poden quedar-se en 6, que serien el serveis mínims, i
en el cas d’Orpesa, dels 6 es poden
quedar en 4).
Ara, aquesta pràctica,
tant després com abans del conveni, ha suposat deixar als parcs o bé en serveis
mínims ( amb el que això ocasiona, ja que no es podria actuar en més d’un cas
d’emergència per zona, al tindre la dotació mínima), o carregant els dies de
descans dels bombers, els quals no estarien cobrant aquestes hores de més com extraordinàries,
sinó a preu de salari normal.
El Consorci, cobra segons
conveni a tant l’hora a Lavalin per donar aquest servei (en un ventall que
va des dels 41,37 € en el cas del cap
d’operacions fins als 30,48 € en el cas del bomber ras), i es dóna el cas, per
tant, que si el bomber que fa aquest servei és algun dels que hauria d’estar en
descans, si que ho cobrarà en la nòmina, però si és un dels bombers dels que
haurien d’estar en eixe moment atenent al parc de zona, no cobrarà més, i el
consorci sí ingressarà aquests diners.¿suposadament?
De tot plegat, es trau la conclusió
que allò raonable i sensat, sabent com des de fa dècades no es cobreixen baixes
i jubilació i no es convoquen places de bombers que estan en les mínimes (
sempre dins de la legalitat però lluny d’allò òptim, i recordat com l’últim concurs oposició va
ser al 2007”
, haguera estat crear les noves places que necessita l’aeroport, perquè
igualment hagueren pogut ser assumides a mig termini pel Consorci, ja que
existeixen vacants suficients), i més, quan el cost a l’erari públic seria el
mateix ( Lavalin a fi de comptes té l’explotació de l’aeroport subvencionada i
igual paga el servei per tindre bombers), ara, els bombers han de fer més hores
al mes de les que seria normal, i els parcs estan en dotacions mínimes, i
l’administració té un cost igualment com
si tinguera una plantilla de 30 persones més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada